Minä innostuin burleskista
heti ensimmäisillä Helsinki Burlesque Festivaaleilla 2008. Sen jälkeen olen
käynyt jokaisilla vuosittaisilla festareilla ja kymmenissä muissa bileissä.
Täytyy myöntää, että aluksi minua vaivasi se, miten minä suhtaudun siihen, että
lavalla naiset riisuvat vaatteitaan ja tässä minä, mies ja feministi, katson
sitä. Miten tämä eroaa seksiklubien strippauksesta?
Kävin strippiklubilla pari
kertaa, kun ne tulivat Suomeen 90-luvulla, ja kokemus oli vastenmielinen.
Siellä seksuaalisuus typistetään vulgaareihin liikkeisiin, kaupallistetaan ja
esineellistetään. Naiset ovat silkkaa seksualisoitua lihaa, ja miehet pelkkiä kalunkantotelineitä.
Eräs tuntemani strippari sanoi, että miehet eivät käyttäydy missään niin
typerästi kuin strippiklubilla. Olen samaa mieltä. Strippiklubilla on ikävää
olla mies.
Burleskiin kuuluu
streapteasen tavoin vaatteiden vähentäminen. Ilman sitä esitys ei ole
burlesque-esitys. Burleskissa paino on kuitenkin sanalla ”tease”, kiusoittelu,
eikä sanalla ”strip”, riisuutua. Burleski on säilyttänyt tiisaamisen toisin
kuin strippaus, jonka puhekielen sanassakaan ei ole enää jäljellä kuin pelkkä
riisuutuminen. Burleskissa vaatteita ei kuitenkaan vähennetä kokonaan vaan
päälle jää ainakin pikkuhousut ja nännit peittävät tasselit. Genitaalien
näyttäminen ei kuulu burlesqueen. Näkemäni niukin riisuuntuminen käsitti vain
sukkien vetämisen nilkkoihin ja se siinä. Kyse ei ole siitä, kuinka paljon
riisutaan, vaan miten riisutaan.
Strippaaminen pyrkii
kiihottamaan. Siinä ei ole mitään leikkisää, itseironista tai kerronnallista. Strippaamisessa
seksi on keskeisintä. Tarkoitus on saada rahat miehiltä pois. Yleisö koostuu
potentiaalisista miesasiakkaista, joita houkutellaan ostamaan esiintyjät
privaatti-esityksiin. Niistä se varsinainen raha tulee. Tässä mielessä naiset
ovat strippipaikassa kaupan.
The Itty-Bitty Tease Cabaret: luurankotanssi
Kuva: Kerttu Malinen
|
Sen sijaan burleskinumerot
rakentuvat yleensä jonkin hahmon ja lyhyen kertomuksen ympärille. Lavalla olen
nähnyt pin upin ja glamour diivan ohella mm. astronautin, ihmissuden, sammakon,
riikinkukon, kaktuksen ja kuoleman. Nykyisessä niin sanotussa neoburleskissa
kaikki on mahdollista, jopa stand up -komiikka tai laulaminen. Toisinaan (harvoin)
esitykset ovat kantaaottavia. Joku aika sitten näin esityksen, joka kysyi, mitä
me katsomme, kun me katsomme lavalla riisuuntuvaa naista – vaikkapa
burleskissa. Burleskille on ominaista huumori, parodia ja itseironia.
Burleskibileissä ihmiset nauravat.
Klassinen burleski ammentaa
1900-luvun alun kabaree-esityksistä ja vaudeville-teatterista. 90-luvulla
alkanut neoburleski hakee virikkeitä pop-kulttuurista ja eri alakulttuureista.
Se lainaa tanssista, teatterista, sirkuksesta, performanssitaiteesta ja
tietenkin klassisesta stripteasesta. Burleskiesityksissä on tee-se-itse –henkeä,
glamouria ja karnevalismia.
Burleskibileet ovat
kokonaisvaltaisia tapahtumia, joissa yleisö ja esitykset sekoittuvat. Ihmiset
pukeutuvat bileitä varten ja niin näyttäytymisen taide valuu lavalta yleisöön. Yleisö
elää esitysten mukana. He hurraavat, ulvovat, taputtavat, kannustavat.
Burleskiyleisö ei katso pitkin arvostelevaa pitkää nenää ja sähise: ”Tämä on jo
niin nähty.” Suuri osa yleisöstä on naisia, mikä tekeekin merkittävän
poikkeuksen strippibaareihin. Burleskissa on jotain vapauttavaa ja voimauttavaa.
Se rikkoo naisten seksuaalisuutta rajoittavia tabuja.
Minulle on tärkeää, että
burleski rikkoo totuttuja normeja, sukupuolirooleja ja kauneuskäsityksiä.
Burleskia luonnehtii drag. Naiset naamioituvat äärimmäiseen naisellisuuteen
niin, että se jo kommentoi naisellisuutta konstruktiona, tehtynä
performaationa. Se sanoo: tämä ei ole totta, mutta tämä on hauskaa hetken
leikkinä. Äitien piti vapauttaa naiset korseteista, jotta tyttäret voivat
pukeutua niihin omasta valinnastaan.
Burleski mahdollistaa halun
ambivalenssin lavalla sekä lavan ja yleisön välillä. Esityksiä voi katsoa
seksuaalisina, mutta ne voi nähdä myös ei-seksuaalisina, koska seksi on
esityksissä harvoin niin ilmeistä tai yksiselitteistä. Samoin neoburleski
jättää avoimeksi halun kohteen. Esitykset voi lukea heteroseksuaalisesti, mutta
ne tarjoavat tilan myös niitä purkaville homo-, lesbo-, bi- tai -queerseksuaalisille
katsojakokemuksille. Hyödyntäessään ylinäyteltyä sukupuolisuutta ja
seksuaalisuutta sekä viljellessään viittauksia klassiseen burleskiin
neoburleski käyttää hyväksi fetisismiä, mikä osaltaan nyrjäyttää neoburleskin
seksuaalisen kuvaston.
(Seuraavassa blogissa kirjoitan draglesquesta ja boylesquesta, johon voi tutustua käytännössä perjantaina 8.2. ravintola Kaisaniemessä Aatamin asussa... ainakin melkein! Miehet lavalla)
PS. Kiitos professori Suvi Ronkaiselle innostavasta keskustelusta aiheen parissa.
PS. Kiitos professori Suvi Ronkaiselle innostavasta keskustelusta aiheen parissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti